– Nye biler som selges i Norge får stadig mer effektive motorer og har lavere utslipp enn før. Vår politikk med å bruke gulrot i stedet for pisk gjør at vi oppnår miljøeffekter uten å gjøre hverdagen vanskeligere for folk flest. Gjennom betydelige avgiftslettelser har regjeringen stimulert til bruk av miljøvennlige biler. Selv om bilkjøringen i Norge øker, bedres den lokale luftkvaliteten

Det sier samferdselsminister Jon Georg Dale i en pressemelding.

– Annonse 3 –

Luftkvaliteten i Norge har blitt stadig bedre de siste årene. Nedgangen i luftforurensing fra transport skyldes primært reduksjon i utslipp av nitrogenoksider (NOx), men også mindre utslipp av svoveldioksider (SO2).

Regjeringen har ført en ambisiøs politikk for å legge til rette for en rask omstilling til null- og lavutslippskjøretøy i transportsektoren. Andelen elbiler i nybilsalget har økt raskt de siste årene og så langt i år er tallet over 40 prosent. Reduserte utslipp av nitrogendioksider (NOx) henger blant annet sammen med lavere utslipp fra nye tunge kjøretøy med Euro VI teknologi, at flere kjører el- og hybridbiler og at personbiler som bruker fossilt drivstoff, har lavere utslipp enn før.

Gjennom Enova har regjeringen sørget for at det etableres tilstrekkelig ladeinfrastruktur i de viktigste transportkorridorene, og det gis fortsatt tilskudd for å sikre lademuligheter i hele landet. Flere av Enovas målrettede programmer for omstilling av transportsektoren bidrar til renere luft i byene. Blant annet gis det investeringstilskudd til landstrøm for skip ved kai. Landstrøm er et effektivt tiltak for å få ned både lokal forurensning og globale utslipp.

I Norge er det svevestøv og nitrogendioksider (NO2) som bidrar mest til lokal luftforurensning. Alle norske kommuner som målte luftkvaliteten holdt seg innenfor grenseverdien for NO2 i 2018. Det er første gang siden maksimumsgrensen ble satt for 16 år siden. Nesten alle kommunene, holdt seg dessuten under grenseverdien for svevestøv.