– annonse 2 –

– Dette er det rett og slett ikke mulig å se noen logikk i. Vi er svært langt unna 2025-målet for de lette varebilene, og med denne endringen vil målet bli enda vanskeligere å nå, sier toppene, med klar adresse til klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn.

Toppene Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund (NBF) krever svar fra statsråden etter at det i dag ble kjent at ENOVA nok en gang svekker støtteordningen for elektriske varebiler.

– Annonse 3 –

– Dette er det rett og slett ikke mulig å se noen logikk i. Vi er svært langt unna 2025-målet for de lette varebilene, og med denne endringen vil målet bli enda vanskeligere å nå, sier de to, med klar adresse til klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn.

– Bilbransjen har forpliktet seg og jobber systematisk for at vi skal nå 2025-målene. Da kan vi ikke sitte stille og se på at et av de viktigste virkemidlene for å elektrifisere varebiltransporten blir skaltet og valtet med av statlige byråkrater. Her må statsråden på banen og gi svar på om dette er regjeringens politikk, sier de.

Uforutsigbart for næringslivet

Fredag ble det kjent at ENOVA kutter støtten til elektriske varebiler for andre gang på et halvt år. Fra en støttesats på 40 prosent av merkostnadene i dag, blir støttesatsen fra 19.mai kun 30 prosent. Sist ordningen ble lagt om var i november 2020, også da ble den betydelig svekket, til stor motstand fra bransjen.

– Å kjøpe varebil er noe de færreste gjør spontant. Kundene er bedrifter og virksomheter med lang horisont og det virker useriøst å gjøre om på ordningene så ofte. Særlig nå, i en krevende økonomisk situasjon er behovet for langsiktighet og forutsigbarhet åpenbart, sier Nilsen.

Svekker klimamålene

Både for personbilene og for de lette varebilene har Stortinget vedtatt det såkalte 2025-målet om at alle nye biler skal være nullutslippsbiler i 2025.

– ENOVA begrunner kuttet med at elvarebilsalget går så det griner. Det er riktig at det har kommet flere nye modeller på markedet i det siste og at utviklingen er positiv. Men veksten har kommet hos de tyngre varebilene, som ikke er omfattet av 2025-målet, og den kommer fra et i utgangspunktet svært lavt nivå. I 2020 var 14,2 prosent av de lette varebilene elektriske, mens tallet så langt i år er 13.6. For personbiler var elbilandelen 54,3 i 2020. Å svekke støtten for de elektriske varebilene nå er hinsides all fornuft dersom man skal nærme seg 2025-målet. Ordningen burde vært styrket, sier Andresen.

Regjeringen fremhever ENOVA som en viktig del av virkemiddelapparatet i Klimameldingen. Da må regjeringen også følge det opp i praksis, mener NBFs og BILs direktører, ifølge deres felles pressemelding.

– Vi forventer at regjeringen tar grep og sørger for at virkemidlene leverer og viser vei mot målet, sier de.

– annonse 4 –
Forrige artikkelSlik kan laks og ørret hjelpes forbi elvekraftverk
Neste artikkelÅpnet første storskala sirkulære bygg