Svenske fjell blir stadig mer populært for løpere. Åtte av ti fjelldestinasjoner og fjellstasjoner melder at antall terrengløpere ha røkt de siste fem årene.

Selv sykling på stier og veier i fjellet har økt. Det viser en fersk undersøkelse som Fjällsikkerhetsrådet i Sverige har gjennomført. Det melder det svenske Naturvårdverekt i en pressemelding.

– Annonse 3 –

Opplevelser

– Tradisjonelt har løping i fjellene lokket en liten gruppe erfarne personer. I løpet av de siste årene har stadig flere vanlige mosjonister oppdaget muligheten. Forutsetningene for en vellykket opplevelse i fjellet forbedres gjennom gode forberedelser, sier Per-Olov Wikberg i Naturvårdsverket.

Storslagen opplevelse

Løping i fjellene en er spesiell og ofte storslagen opplevelse, meldes det, og man minner om at man må være forberedt på raske endringer i været. De minner også om at mobildekningen kan være svak på fjellet og at det kan være lang vei til folk.

Seks regler

Fjällsikkerhetsrådet har utarbeidet seks tips for de som planlegger løp i fjellet:

  1. 1. Følg med på værvarselet for de områdene du skal løpe.
  2. 2. Løp helst ikke alene, og gi beskjed noen som ikke er med om hvor lang tid som går som med før du er tilbake .
  3. 3. Løp først og fremst langs markerte sommerruter.
  4. 4. Bruk kart og kompass.
  5. 5. Ta med mat og drikke, for å kunne tenke klar og handle klokt (nøtter, sjokolade og vann).
  6. 6. Ta med ekstra klær og førstehjelpsutstyr.

Gjelder også sykling

– De rådene vi gir til terrengløpere har også betydning for de som sykler i fjellet. Forskjellen er at man forflytter seg mye raskere i terrenget, og man kommer lengre. Høyere hastigheter betyr at man også er utsatt for andre typer skader. Det stiller særlig store til gjennomtenkt planlegging, sier Wikberg.